Sunday, April 14, 2019

Facebook, Instagram dan Whatsapp Problem



Gambar diambil dari laman web https://timesofoman.com/article/1133935/Technology/Facebook-Instagram-and-Whatsapp-gone-down-in-several-countries



Pengguna media Sosial seperti Facebook dan Instagram mengalami gangguan servis buat kali kedua dalam tempoh sebulan. Tidak terlepas daripada gangguan ini adalah whatsapp. Facebook yang memiliki 2.3 bilion active user setakat Disember 2018 manakala Instagram memiliki pengguna mencecah 1 bilion setakat Jun 2018 dan Whatsapp pula mempunyai 1.5 bilion pengguna yang aktif.

Boleh dikatakan ketiga-tiga perisian popular untuk sosial media dan menghantar mesej sangat penting terutama whatsapp bagi penduduk di dunia ini berhubung. Pada sebulan lepas gangguan itu berpunca dari masalah teknikal pada bahagian server mereka. Sehingga setakat ini masih belum ada pernyataan rasmi berkenaan pada gangguan terbaru ini.

Betapa pentingnya penggunaan servis ini yang bukannya hanya digunakan untuk bersosial di alam maya malah juga untuk business atau perniagaan. Malah kini ada yang menggunaan untuk membuat live seperti bola sepak dan sesuatu event.

No comments:

Post a Comment