Tuesday, April 16, 2019

Nasi Kandar Deen Maju Penang


Sumber diambil dari www.worldofbuzz.com


Kalau ampa sampai ke Penang memang tak sah menu yang paling femes untuk dimakan adalah Nasi Kandar. Menurut sejarah yang dipetik dari Wikipedia nasi kandar adalah makanan popular di utara Malaysia yang pada asal datang dari pedagang India. Perkataan Kandar juga dimaksudkan penjual pada zaman dahulu meletakkan nasi kandar diatas bahu menggunakan sebatang kayu untuk mengimbangi nasi dan lauk. Menu dan lauk pada ketika itu pun bukannya seperti sekarang dengan ayam, udang,sotong daging dan sebagainya. Hanya telur rebus dan ikan.



Ok berbalik pada Deen Maju nasi Kandar. Terletak di Jalan Gurdwara Georgetown boleh dikatakan tengah-tengah bandar ianya amat senang untuk dicari (Pakai waze or google map). Waktu operasi kedai ini pula dari 2.30 petang hingga 11 malam. Parking pun boleh letak seberang jalan depan kedai makan ni. Siap ada RELA lagi jaga parking tu, dan yang paling penting anda tidak perlu untuk bayar parking.



Gambar memang saja nak tunjuk ayam goreng dia yang sedap



Apa yang membezakan dan paling menarik adalah ayam goreng berempah kedai nasi kandar Deen Maju ni. Sangat terasa rempah yang diperap sehingga ke dalam isi ayam. Sambil menulis pun duk tertelan air liur bila teringat balik. Sedap bak hang.!!! Kuah campoq memang terbaik. rasa yang cukup pedas ada bersama-sama rempah ratus dia. Menang tidak rugi pun kalau makan.





Nasi kandar sedap kat Penang ni masalah yang paling besar sekali adalah kena beratur sebelum ambil makanan. Mencabar minda betul. Terutama hujung minggu atau musim cuti sekolah. Kalau tengok gambar yang diambil tu siap terputus lagi barisan beratur tu sebab nak elak panas.

Akhir sekali. Sebagai peminat nasi kandar yang sangat ketegaq ni. sangatlah dialu-alu kan untuk anda dan sekalian umat manusia mencuba. Sangat tidak rugi. Hingga menjilat jari dan akan mai lagi. Tudia baqhang!!!


*Maaf gambaq nasik tak berapa nak cun. lapaq sangat tak dan nak amik yang baek punya

3 comments:

  1. Salam, lama dah tak makan nasi beratoq....seronok beratok walaupun tak sedap bila dimakan

    ReplyDelete
  2. The Best Casino Apps in the US - Jtm Hub
    The 목포 출장안마 mobile app is available to download for 시흥 출장마사지 both iOS and 용인 출장샵 Android. However, if you are looking for 안동 출장안마 a gambling app you can now use 상주 출장마사지 the Android

    ReplyDelete