Monday, March 5, 2012

Certified Network Engineer 6 ( CNE6 Silver)

                                            


Mula gua terima email dari bos suruh attend training gua dah pelik....tapi bila diamati rupanya ipv6 cert training.. pergghh... goyang jgk la...dah la mat saleh yang ngajor nye...adehh...yang amat memilukan nye adalah die punye pelat yg kurang difahami bg org2 yg sengal BI cm gua ni...hehehe


Mula la dengan hari pertama...adehhhh...memang susah gila nak tangkap apa dia ckp...memang la try follow dia punya slide tp mesti terlepas jgk...ermmm...kene byk baca english article ni...dah la dengan ngantuk sume cukup...

Apa yang mengejutkan gua satu seat untuk cert ni  lebih kurang 6 ribu...mak ai mahainye...tp sume SKMM yang sponser...hehehe...Alhamdullillah..Yang kt bawah ni gua bgtau la masa dan schedule CNE6 silver ni...


Duration and Schedule
The CNE6 Level 1 (Silver) course is completed over four days, with an additional day for the certification exam.
Day 1 to 4: Lecture and Demo, Lab Exercises (6 hours per day)
Day 5: CNE6 Silver Certification Exam (three hours)
CNE6 Level 1 (Silver) Course Outline
  • IPv6 address architecture and representation
  • The Internet Protocol (IP) and its Context (TCP/IP)
  • IPv6-related protocols and mechanisms: ND, DHCPv6 and SLAAC
  • IPv6 configuration on various operating systems
  • Simple IP routing
  • Transition mechanisms
  • Installation and configuration of Dual Stack firewall by trainer
  • Labs

Benda dah bape taun lepas duk baca2 ni..tau2 kene baca...pergghh...memang cm siput la otak...hehehe...Nak kene review balik...OK!! IPv6 ni memang sangat beza ngn IPv4...dari segi structure....lagi pun IPv6 ni 128 bit...compare la dengan IPv4 hanya 32bit..nanti klu de masa gua akan cube la kasi paham ape itu IPv4...hehehe...skang malas nak explain...




 Yang bestnye masa training ni ialah makan die...First day dia dah kasi ikan siakap 3 rasa...memang menangkap la rasa diee....hehehe..time makan dia bg 3 kali skali...naik 3 kilo terus berat gua dalam seminggu....Pastu second day plak lauk tak sedap..hari berikutnya siakap kukup...hahahaa...puas siot.....pestime makan siakap kukus...terbaik jgk rasa dia...last day ari jumaat nasi beriani...ermmm...enak tak terkata la...hahahaha...

Gambar dipinjam dari sumber mana-mana...
Disebalik la keseronokan cerita2 diatas...yang tak best nya gua nak cite...exam gua failed...ceh...buat malu je..dah la partner ngn bos lepas..kene ngadap skali lagi...Berkat usaha dan doa Alhamdullilah...lulus jugak gua.....hehe...Passing mark die dah la 60%...asainye 70%...tp ramai gamaknye failed ler klu letak 70 tu...hehehe.....ni ler kali pertama gua buat exam OPEN BOOK TEST...tp susah giler...





Lepas amik silver course baru lerr bleh amik gold...iaitu CNE6 gold course...dengor kabo ni la first batch yang amik kt malaysia ni...harap2 ler gua berjaya...aminn.....

Dapat la jd engineer yg diktiraf....harap2 dimakbulkan....hehehe

1 comment:

  1. Salam
    Orang network ye? Keje mane? Belajor kat mane seblum ni?

    ReplyDelete